NIEUWEGEIN, 14 februari 2006 - "In 2010 kan op negentig procent van alle scholen elke leerling dagelijks sporten. Er moet een modernisering van het sportaanbod plaatsvinden. Wij stellen als doel dat in 2008 veertig bonden een passend sportaanbod hebben, en dat geldt ook voor 2000 verenigingen. Sport moet uit de hokjes!" Enthousiaste woorden van Jos Kusters, directeur van de Alliantie tussen NOC*NSF en Onderwijs.

Expertmeeting
Deze uitspraak deed Kusters tijdens een expertmeeting, gehouden op 17 januari jongstleden. Kennismaken met sport via het onderwijs, dat was het onderwerp van gesprek tijdens de bijeenkomst waar ruim veertig deskundigen discussieerden over de inhoud en de verspreiding van kennismakingsprojecten en de rol van de verschillende partners in dit werkgebied. Beleidsmakers en andere betrokkenen vanuit het onderwijs, de sportbonden en de (lokale) overheden waren het eens over de noodzaak om meer samen te werken, zo valt te lezen in het onlangs uitgekomen verslag van de expertmeeting.

Hoe ziet een sportkennismaking eruit?
Events op scholen waarin verschillende sporten worden geïntroduceerd, sportbonden die met lesmappen sportkennismaking op gang brengen, een aantal voorbeelden van sportkennismaking in de praktijk. Bijvoorbeeld een praktijkles kennismaking basketbal. De leerlingen werken met een lesmap die is ontwikkeld door de Nederlandse Basketbal Bond (NBB) in samenwerking met de SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling). Deze map is bruikbaar op school, buiten school en binnen de vereniging, in de drie fases dus. De map is zo gemaakt dat alle kinderen - vanaf groep 5 maar wenselijk vanaf groep 6 - mee kunnen doen. De map past in een grote serie waar ook de lesmappen van korfbal, handbal en tafeltennis bij horen. Iedereen is enthousiast over het systeem. Het is gebruiksvriendelijk, afgestemd op de leerlijnen en bruikbaar voor zowel school als de vereniging.

Mobiele klimwand
Kinderen en jongeren kunnen ook kennismaken met minder gangbare sporten, zoals klimmen. Het ontbreekt de school vaak aan financiën om naar een klimhal toe te gaan of een mobiele klimwand in te schakelen. “Dus bieden we klimmen aan in de gymzaal, met gebruik van wandrekken, touwen enzovoorts”, aldus Dirma Eisenga van de Koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging (NKBV). “Net als bijvoorbeeld basketbal hebben we een kennismakingsaanbod in drie fasen: binnenschools, naschools en buitenschools. Voor het klimmen loopt dit traject van de gymzaal, via een eventuele klimwand op school, naar de klimhal. Verder weten we dat de Nederlandse Volleybal Bond zich richt op jongeren van 14 tot 18 jaar en een volleybaltoernooi aankleedt met side-events zoals muziek of dans. Wie weet wordt klimmen een van die side-events!

Verspreiding van lesmappen en contact met scholen
Het Nederlandse Handbal Verbond heeft ervaring met het inzetten van de lesmap Kennismaken met handbal. Voor de handbalbond was het bijna noodzaak dat iets werd gedaan om handbal als spel weer een plaats te geven in reguliere sportlessen op scholen. Martin Booiman van de bond: “Als vakleerkracht kies je niet snel voor handbal, omdat dit spel lastig te organiseren is met dertig kinderen in een gymlokaal. De lesmap heeft hier verandering in gebracht. Met nieuwe spelvormen is de les aantrekkelijker en hebben de leerlingen meer plezier.” Inmiddels zijn er duizend mappen uitgezet en worden er 350 bijgedrukt. De map is verstuurd naar elke handbalvereniging met een begeleidende brief. Aan de verschillende clusters van verenigingen in het land is uitleg gegeven over het gebruik van de lesmap en op een landelijk congres hebben deelnemers in een workshop de lesmap leren kennen. Scholen krijgen de lesmap aangereikt wanneer zij deelnemen aan workshops. De judobond regelt het een beetje anders. Deze bond heeft pakketten samengesteld met daarin onder meer matten en pakken. Voor de verspreiding van de pakketten benadert de bond scholen rechtstreeks via schoolbesturen.

Bron: NISB
Een uitgebreid verslag van de expertmeetnig is op te vragen bij
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..