AMSTERDAM (ANP) - Het bedrag dat bedrijven investeren in sponsoring neemt nog steeds toe. Dit jaar neemt het toe met 3 procent tot 825 miljoen euro. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Sport + Markt onder tweehonderd bedrijven.
 
Van het totale budget gaat met 400 á 450 miljoen ongeveer de helft naar de sport. Circa 50 procent van dat bedrag wordt geïnvesteerd in het voetbal. Ruim 400 miljoen lijkt een fors bedrag, maar drie jaar geleden slokte de sport nog 60 procent van het totaal op. Sindsdien daalt het percentage gestaag.
 
Ook in vergelijking met andere landen sponsort Nederland zijn sporten maar matig. Elders gaat wel 70 à 80 procent van de sponsorbudgetten naar de sportsector, aldus het bureau. Koploper in dit opzicht zijn de Verenigde Staten.
 
De helft van het beschikbare budget gaat hier op aan maatschappelijke sponsoring. Van de ondervraagde bedrijven zegt 63 procent dit jaar op dit terrein actief te zijn. Dat is een achteruitgang van 7 procent ten opzichte van 2005. Van de bedrijven doet bijna de helft (48 procent) aan sponsoring van kunst en cultuur.

bron: www.sport.nl